Coca-Cola heeft meerdere blikjes en glazen flesjes frisdrank teruggeroepen omdat er te veel chloraat in is aangetroffen. Het gaat om specifieke verpakkingen van Coca-Cola zelf en enkele andere merken van The Coca-Cola Company, waaronder Fuze Tea, Fanta Cassis, Minute Maid en Hawai Tropical. Deze producten zijn verkocht in supermarkten en via automaten. Chloraat wordt tegenwoordig niet meer toegestaan als gewasbeschermingsmiddel en kan als bijproduct ontstaan bij het gebruik van chloordesinfectiemiddelen in de voedings- en drinkwaterindustrie.
Volgens het Voedingscentrum is de kans klein dat je ziek wordt door chloraat. Toch kunnen mensen met een schildklierafwijking of een ernstig jodiumtekort klachten ervaren bij blootstelling aan deze stof. Het terugroepen van de frisdranken is daarom een voorzorgsmaatregel om gezondheidsrisico’s voor deze kwetsbare groepen te minimaliseren. Consumenten die mogelijk getroffen producten in huis hebben, worden geadviseerd deze niet meer te consumeren en terug te brengen naar de winkel.
Welke producten zijn getroffen?
Coca-Cola heeft een uitgebreide lijst gepubliceerd van de producten en productiecodes die onder de terugroepactie vallen. Voor Coca-Cola zelf gaat het om de volgende items:
- Blikjes van 0,15 liter Coca-Cola met een houdbaarheidsdatum tot 30 november 2025.
- Blikjes van 0,15 liter Coca-Cola Zero Sugar No Caf, houdbaar tot 31 mei 2025.
- Glazen literflessen Coca-Cola, houdbaar tot 30 juni 2025.
Ook andere merken van The Coca-Cola Company vallen onder de terugroepactie:
- Fuze Tea: Blikjes van 0,33 liter van de varianten Peach Hibiscus, Sparkling en Mango Camomile met houdbaarheidsdata respectievelijk 31 december 2025, 31 december 2025 en 30 september 2025. Daarnaast glazen flesjes van 0,2 liter Fuze Tea Green en Fuze Tea Peach Hibiscus met houdbaarheidsdata 31 juli 2025 en 30 november 2025.
- Fanta Cassis en Minute Maid Apple: Glazen flesjes van 0,2 liter met een houdbaarheidsdatum tot 30 november 2025.
- Hawai Tropical: Blikjes van 0,25 liter met een houdbaarheidsdatum tot 30 november 2025.
Geld terug voor consumenten
Heb je een van deze producten gekocht? Dan kun je het terugbrengen naar de winkel waar je het hebt gekocht. Je ontvangt het volledige aankoopbedrag terug, ook als je geen kassabon meer hebt. Coca-Cola benadrukt dat deze maatregel is genomen om de hoogste kwaliteitsnormen te garanderen en het vertrouwen van de consument te behouden.
Wat vind jij van deze terugroepactie en de voorzorgsmaatregelen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.