Supermarktketen ALDI heeft een dringende veiligheidswaarschuwing uitgegeven voor twee van haar producten: de Kaas Pesto Dip en de Groene Pesto. Beide producten blijken mogelijk besmet te zijn met de schadelijke bacterie shigatoxineproducerende E. coli (STEC). Deze bacterie kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, vooral bij kwetsbare groepen zoals zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een verzwakt immuunsysteem. Het bedrijf roept consumenten op om direct actie te ondernemen.
Waarom deze waarschuwing?
Tijdens een kwaliteitscontrole is aan het licht gekomen dat de besmetting met STEC in de Kaas Pesto Dip en Groene Pesto een risico vormt voor de gezondheid. STEC kan leiden tot klachten als diarree en in ernstige gevallen zelfs nierschade.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigt de gevaren van deze bacterie. Daarom heeft ALDI besloten om uit voorzorg een terugroepactie in gang te zetten. Deze snelle actie is gericht op het voorkomen van gezondheidsproblemen bij haar klanten.
Welke producten zijn getroffen?
De terugroepactie betreft specifiek de Kaas Pesto Dip en Groene Pesto van leverancier 1Bite Foods. Het gaat om verpakkingen met een inhoud van 110 tot 120 gram en houdbaarheidsdata tot en met 13 februari van dit jaar. Producten met een latere houdbaarheidsdatum zijn inmiddels getest en veilig verklaard. Klanten die producten met de betreffende houdbaarheidsdata in huis hebben, worden dringend gevraagd om deze niet te consumeren.
Wat kun je als klant doen?
ALDI roept klanten op om de getroffen producten niet te eten, ook als de verpakking nog verzegeld is. Het advies is om de producten terug te brengen naar de winkel, waar het volledige aankoopbedrag wordt vergoed. Een aankoopbon is hiervoor niet nodig. Deze klantvriendelijke regeling is bedoeld om de veiligheid van consumenten te waarborgen en hen tegemoet te komen in het ongemak.
Contact en verdere informatie
Voor vragen of meer informatie kunnen klanten contact opnemen met de klantenservice van ALDI. Met deze maatregelen benadrukt de supermarktketen haar prioriteit: de gezondheid en veiligheid van haar klanten. Door snel en adequaat op te treden, hoopt ALDI verdere problemen te voorkomen en het vertrouwen van haar klanten te behouden.