De Tweede Kamer staat op het punt om een belangrijke beslissing te nemen over de regelgeving rond fatbikes. Kamerleden willen strengere maatregelen, waaronder een helmplicht en een minimumleeftijd van 14 jaar voor het gebruik van deze populaire elektrische fietsen.
Toch vindt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie, dat deze regels niet ver genoeg gaan. Volgens hen zou de minimumleeftijd voor álle elektrische fietsen verhoogd moeten worden naar 16 jaar.
VeiligheidNL pleit voor strengere regels
Het pleidooi van VeiligheidNL komt niet zomaar uit de lucht vallen. Jongeren belanden steeds vaker in het ziekenhuis door ongelukken met elektrische fietsen. Hierbij lopen ze ernstige verwondingen op. Volgens het kenniscentrum is een strengere aanpak noodzakelijk.
De populariteit van e-bikes onder jongeren neemt namelijk snel toe. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties, vooral bij kinderen jonger dan 16 jaar. VeiligheidNL stelt daarom voor om de minimumleeftijd voor e-bikes te verhogen. Hiermee hopen ze het aantal verkeersslachtoffers drastisch terug te dringen.
Geen onderscheid tussen e-bikes en fatbikes
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter een andere kijk op de zaak. Volgens hem is het onnodig om een onderscheid te maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen.
Hij stelt dat producenten simpelweg aanpassingen zullen doen om aan de wet te voldoen, bijvoorbeeld door de brede banden te vervangen door smallere of door een verstelbaar zadel te monteren. Hierdoor zouden fatbikes niet langer in een aparte categorie vallen, waardoor de nieuwe regels volgens hem hun doel missen.
Tweede Kamer houdt vast aan eigen plan
Ondanks het standpunt van de minister blijft de Tweede Kamer bij haar voorstel. VVD-Kamerlid Hester Veltman is helder in haar verweer: “We zien niets in een helmplicht voor alle e-bikes.”
Dit standpunt wordt gesteund door de overige coalitiepartijen, die van mening zijn dat de voorgestelde maatregelen specifiek gericht moeten blijven op fatbikes.
Het onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is volgens hen duidelijk te maken, vooral omdat fatbikes vaker betrokken zijn bij ongelukken met jongeren tot en met 14 jaar.
Olger van Dijk van de Nieuw Sociaal Contract-partij (NSC) is een van de voorstanders van strengere regels voor fatbikes. Hij benadrukt dat fatbikes als aparte voertuigcategorie moeten worden behandeld.
“Denk niet alleen aan de dikke banden, maar ook aan het verschil in gewicht. Het aantal verkeersslachtoffers stijgt vooral bij kinderen tot en met 14 jaar, en de fatbike speelt daar een grote rol in,” aldus Van Dijk.
Morgen valt de beslissing
Naast de VVD en NSC hebben ook de PVV en BBB laten weten achter het eerdere plan van de Tweede Kamer te staan. Zij zien de voorgestelde maatregelen als een logische stap om de veiligheid in het verkeer te waarborgen. Morgen stemt de Kamer officieel over de nieuwe regels, waarmee de toekomst van fatbikes en de regelgeving voor elektrische fietsen in Nederland mogelijk verandert.
Plaats een reactie