Wie in 2025 de weg op gaat, krijgt te maken met flink hogere verkeersboetes. De verhoging bedraagt 3,2 procent door inflatiecorrectie, en daarbovenop komen standaard administratiekosten van 9 euro per boete. De stijging is niet alleen voelbaar in de portemonnee, maar moet vooral zorgen voor gedragsverandering bij weggebruikers. Eén kleine fout kan je nu dus flink wat geld kosten.
Snelheidsovertredingen lopen snel op in bedrag
De hoogte van een boete voor te hard rijden hangt af van waar je je bevindt. Binnen de bebouwde kom kost 4 kilometer per uur te hard rijden je al 36 euro.
Buiten de kom is dat bedrag 32 euro, en op de snelweg ‘slechts’ 27 euro. Toch lopen de bedragen snel op. Rijd je 10 kilometer per uur te hard in de stad, dan betaal je al 93 euro. Op de snelweg bedraagt diezelfde overtreding 81 euro.
Bij grotere snelheidsoverschrijdingen stijgen de bedragen fors. Als je 25 kilometer per uur te hard rijdt binnen de bebouwde kom, kost dat je 336 euro. Op de snelweg blijft het bedrag steken op 296 euro.
De overheid wil hiermee nadrukkelijk verkeersveiligheid bevorderen, vooral op plekken waar kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers zich bevinden.
Niet alleen snelheid, ook gedrag wordt zwaar beboet
Andere verkeersfouten kunnen je ook duur komen te staan. Zo betaal je 430 euro als je je telefoon vasthoudt tijdens het rijden.
Voor bumperkleven kun je rekenen op een bedrag tussen de 380 en 900 euro, afhankelijk van hoe gevaarlijk de situatie is. Onnodig links rijden kost je 280 euro, en een gevaarlijke inhaalactie levert een boete van 310 euro op.
Ook alledaagse overtredingen zijn flink aan de prijs. Voor onnodig toeteren betaal je 310 euro. Vergeet je richting aan te geven, dan staat daar 120 euro tegenover. Rijden op de stoep kost 190 euro. Als je door rood rijdt of een kruispunt blokkeert, ben je 310 euro kwijt. Deze gedragingen worden volgens de overheid vaak onderschat, maar zijn wel degelijk risicovol.
Slechte staat van je auto? Ook dat kost geld
Niet alleen je rijgedrag, ook de staat van je voertuig telt mee. Een kapot remlicht of geen gordel dragen levert je elk een boete van 190 euro op.
Misbruik je de mistlampen, dan betaal je 120 euro voor de voorzijde en 190 euro voor de achterzijde. Daarmee wordt duidelijk dat goed onderhoud niet alleen draait om veiligheid, maar ook om het voorkomen van onnodige kosten.
Ook parkeerregels worden strenger gehandhaafd
Parkeer je op een gehandicaptenplek zonder vergunning, dan betaal je 380 euro. Geen parkeerschijf leggen of parkeren op een verboden plek kost je 120 euro.
Datzelfde bedrag geldt bij overtredingen in milieuzones, waar steeds vaker automatische kentekenherkenning en slimme camera’s worden ingezet om overtreders te beboeten. De pakkans is daarmee flink toegenomen.
Een paar boetes zijn juist iets goedkoper geworden
Er zijn enkele uitzonderingen op de stijgende trend. Zo is het negeren van een voorrangssituatie iets goedkoper geworden: 310 euro in plaats van 350.
Ook onterecht gebruik van de vluchtstrook daalde van 450 naar 310 euro. Andere boetes, zoals voor dubbel parkeren en een onleesbaar kenteken, zijn niet veranderd. Het zijn kleine meevallers in een verder streng boeteregime.
Boetes als gedragssturing: jij betaalt de rekening
Met dit aangepaste boetebeleid onderstreept de overheid dat verkeersveiligheid prioriteit heeft. De hoogte van de boetes moet afschrikken en zorgen voor structureel veiliger gedrag op de weg.
Jij draait op voor de kosten als je onoplettend bent of bewust regels negeert. Alert en verantwoordelijk rijden is dus niet alleen verstandig, maar ook een manier om financiële tegenvallers te voorkomen.