Het kabinet heeft aangekondigd stevig in te grijpen in het fiscale voordeel voor elektrische auto’s. Dit besluit volgt op een onverwachte financiële tegenvaller van 1,5 miljard euro, veroorzaakt door een fout in de berekening van de belastingkorting voor deze voertuigen.
Minister Eelco Heinen (Financiën) kwam deze zomer tijdens het opstellen van de miljoenennota tot de ontdekking dat het vorige kabinet een aanzienlijke fout had gemaakt bij het vaststellen van de belastingmaatregelen.
Kostenoverschrijding
De kern van de fout ligt in het feit dat elektrische auto’s aanzienlijk zwaarder zijn dan benzine- of dieselvoertuigen, voornamelijk door hun zware accu’s. Dit extra gewicht zorgt ervoor dat elektrische auto’s meer wegenbelasting kosten dan aanvankelijk werd verwacht.
De belastingkorting, die bedoeld was om elektrisch rijden te stimuleren, werd procentueel hoger voor deze zwaardere voertuigen. Dit aspect werd echter niet goed meegenomen in de financiële berekeningen door het vorige kabinet, wat nu resulteert in een dure correctie. Volgens cijfers van het ministerie van Financiën betekent deze misrekening een extra kostenpost van 1,5 miljard euro aan misgelopen wegenbelasting en provinciale taks.
Misrekening verkoopcijfers
Naast de fout rondom het gewicht van de auto’s, blijkt dat het kabinet ook te optimistisch was over de verwachte verkoopcijfers van elektrische voertuigen. De verkoop blijkt namelijk veel harder te zijn gestegen dan eerder voorspeld.
Het kabinet werkte bij de vorige berekeningen nog met verouderde cijfers, zo laat het ministerie van Financiën weten. De actuele verkoopcijfers hebben geleid tot een onverwachte extra belastingkorting van 2,3 miljard euro, wat de totale schade opdrijft tot 3,8 miljard euro bovenop de eerder ingecalculeerde 1,7 miljard euro.
Kortingen versoberen
In reactie op deze forse tegenvaller heeft minister Heinen besloten de belastingkorting voor elektrische auto’s aanzienlijk te beperken. Waar aanvankelijk een geleidelijke afbouw was voorzien – van 75 procent korting in 2025, naar 40 procent tussen 2026 en 2028, en uiteindelijk 30 procent in 2029 en 2030 – gaat het voordeel nu veel sneller omlaag.
Vanaf 2025 wordt de korting teruggebracht naar 25 procent, waarna deze zoals gepland in 2030 helemaal verdwijnt. Dit betekent dat automobilisten met elektrische voertuigen sneller geconfronteerd zullen worden met hogere lasten, wat mogelijk ook effect kan hebben op de verkoopcijfers van elektrische voertuigen in de toekomst.
Met deze ingreep hoopt het kabinet een deel van de financiële tegenvaller op te vangen en de balans in de schatkist te herstellen. Echter, het blijft afwachten welke gevolgen dit zal hebben voor de bredere adoptie van elektrische voertuigen in Nederland en de gestelde klimaatdoelen.