Vicepresident Kamala Harris, de Democratische kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2024, heeft sinds kort miljoenen uitgegeven aan privéjets. Dit gebeurde nadat president Joe Biden aankondigde dat hij niet opnieuw verkiesbaar zou zijn. Terwijl Harris campagne voert met een focus op klimaatverandering, benadrukt ze regelmatig dat de klimaatcrisis een “existentieel gevaar” vormt voor de mensheid.
In diverse toespraken heeft Harris herhaaldelijk gezegd dat klimaatverandering niet langer een probleem is dat kan worden genegeerd. In 2019 zei ze tegen CNN: “Er bestaat geen twijfel dat we praktisch moeten zijn.
Maar praktisch betekent ook dat we erkennen dat klimaatverandering een existentieel gevaar is voor ons als mensheid. Het betekent dat we ons bewust zijn van de bedreiging die broeikasgassen vormen voor onze lucht en onze planeet. En dat we als mensheid in staat zijn ons gedrag zodanig te veranderen dat we de effecten kunnen verminderen. Dat is praktisch.”
Toch staat deze oproep tot actie in contrast met de manier waarop haar campagne wordt uitgevoerd. Volgens een beoordeling van Fox News Digital, gebaseerd op gegevens van de Federal Election Commission, heeft Harris’ campagne in minder dan zes weken minstens $3,8 miljoen uitgegeven aan privéjets. Dit terwijl zij haar publiek oproept hun levensstijl te veranderen om de klimaatverandering tegen te gaan.
Miljoenenuitgaven aan privéjets
Tussen 24 juli en 30 augustus 2024 heeft de campagne van Harris tientallen betalingen gedaan aan verschillende bedrijven die privéjets aanbieden. Onder de begunstigden bevonden zich Advanced Aviation Team, Private Jet Services Group, Principal Aviation en FlexJet.
De meeste betalingen gingen naar Advanced Aviation, een bedrijf dat verschillende soorten jets aanbiedt, variërend van kleine turbopropvliegtuigen tot ultraluxe jets met plaats voor achttien passagiers en een bemanning voor langeafstandsreizen.
FlexJet, een van de bedrijven die Harris’ campagne gebruikte, promoot zichzelf als een dienst waarbij “first class ontmoet wereldklasse.” Dit alles gebeurde terwijl Harris, tijdens haar jarenlange strijd tegen klimaatverandering, benadrukte dat “we de klimaatcrisis moeten behandelen als het existentiële gevaar dat het werkelijk is.”
In een toespraak op de Klimaatconferentie van de Verenigde Naties in 2023 zei Harris: “De urgentie van dit moment is duidelijk. De klok tikt niet alleen meer, het alarm gaat af. We moeten inhalen wat we hebben gemist. We kunnen ons geen geleidelijke verandering veroorloven. We hebben transformatieve veranderingen nodig met een exponentiële impact. Als naties moeten we de ambitie hebben die nodig is om dit moment aan te pakken.”
Klimaatangst
Naast haar waarschuwingen over de urgentie van de klimaatcrisis, suggereerde Harris dat klimaatzorgen zelfs invloed hebben op persoonlijke keuzes zoals het krijgen van kinderen. Tijdens een evenement in september 2023, genaamd “Fight for Our Freedoms”, sprak ze over jonge leiders die een nieuw fenomeen bespraken: ‘klimaatangst’.
Ze legde uit: “Ik heb jonge leiders horen praten over een term die zij hebben bedacht: ‘klimaatangst’, een angst voor de toekomst en de onzekerheid of het zinvol is om na te denken over het krijgen van kinderen, of het zinvol is om te streven naar het kopen van een huis.”
Deze opmerkingen kregen hernieuwde aandacht nadat Harris de Democratische nominatie voor 2024 had veiliggesteld.
Harris’ dubbele boodschap
Ondanks Harris’ inspanningen om de urgentie van klimaatverandering te benadrukken, blijven de uitgaven aan privéjets een belangrijk punt van discussie. Terwijl ze miljoenen uitgeeft aan luxe vliegtuigreizen, heeft de Biden-Harris-administratie ambitieuze klimaatdoelen opgesteld voor de luchtvaartsector.
Zo werd er een plan vrijgegeven om de uitstoot van de luchtvaart tegen 2030 met 20% te verminderen. In augustus 2023 werd aangekondigd dat $291 miljoen uit de Inflation Reduction Act zou worden toegewezen aan projecten die de uitstoot van broeikasgassen in de luchtvaartsector tegen 2050 tot nul moeten terugbrengen.
Ondanks deze inspanningen blijft het probleem van privéjets hardnekkig. Volgens de National Library of Medicine (NLM) is privévliegen “de meest energie-intensieve vorm van luchtvervoer.” De NLM schat dat het brandstofverbruik per passagier op privévluchten “naar schatting 10 tot 20 keer hoger ligt dan het gemiddelde brandstofverbruik per passagier per uur op een commerciële vlucht.”
Met deze cijfers roept Harris’ campagne-uitgavenbeleid vragen op over de consistentie tussen haar woorden en daden. De vraag blijft: hoe kan de strijd tegen klimaatverandering effectief zijn als leiders niet het goede voorbeeld geven?
Plaats een reactie