Autorijden staat voor vrijheid, onafhankelijkheid en mobiliteit. Maar wat gebeurt er wanneer je ouder wordt en je rijvaardigheid plotseling ter discussie staat? Voor veel 75-plussers vormt dit een reële uitdaging, met niet alleen hun bewegingsvrijheid, maar ook hun portemonnee op het spel.
Toename in rijtesten voor ouderen
In het afgelopen jaar is het aantal senioren dat doorverwezen wordt naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) aanzienlijk gestegen. Uit cijfers blijkt dat bijna 1.600 ouderen in 2023 werden geconfronteerd met een moeilijke keuze: deelnemen aan een dure rijtest of hun rijbewijs inleveren. Vooral opvallend is het aantal 85-plussers – bijna 600 van hen werd onderworpen aan deze test, wat wijst op een verscherpte controle door de autoriteiten.
Deze toename in doorverwijzingen heeft een maatschappelijke discussie losgemaakt. Enerzijds speelt het veiligheidsaspect een grote rol, anderzijds worden er zorgen geuit over mogelijke leeftijdsdiscriminatie. Veel ouderen voelen zich gedwongen om een vaak kostbare test te ondergaan zonder dat er altijd sprake lijkt te zijn van gevaarlijk rijgedrag.
De hoge kosten van een rijtest
Wanneer een politieagent een oudere bestuurder doorverwijst naar het CBR, gebeurt dit vaak na het waarnemen van gevaarlijk rijgedrag of een verkeersongeval. Eenmaal doorverwezen krijgen deze senioren een lastige keuze voorgelegd: deelnemen aan een rijvaardigheidstest of het rijbewijs voorgoed opgeven. Deze test, die zowel een theorie- als praktijkgedeelte bevat, kan oplopen tot meer dan 400 euro. Voor veel ouderen vormt dit bedrag een flinke financiële last.
De kosten en de implicaties van de rijtest zetten druk op senioren die vaak hun rijbewijs zien als een essentieel onderdeel van hun zelfstandigheid. Sommigen van hen geven aan dat deze extra financiële last oneerlijk voelt, aangezien het inkomen na pensionering vaak beperkter is.
Ouderen voelen zich gediscrimineerd
De verwijzing naar het CBR, op basis van enkel leeftijd of vermeend risicovol gedrag, roept weerstand op bij veel senioren en hun advocaten. Zij vinden dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Advocaat Joris van ’t Hoff, gespecialiseerd in verkeersrecht, benadrukt het belang van een persoonlijke benadering.
Volgens hem is het onrechtvaardig om senioren op basis van leeftijd zonder meer te verplichten tot een rijtest. Hij pleit voor maatwerk, waarbij rijgedrag en persoonlijke omstandigheden meer meewegen dan enkel de leeftijd.
Van ’t Hoff benadrukt dat een algemene aanpak niet recht doet aan de individuele situatie van veel ouderen. “Elke bestuurder heeft zijn eigen rijstijl en fysieke gesteldheid,” stelt hij. “Het is belangrijk om niet enkel op leeftijd te selecteren, maar juist naar de rijvaardigheid en het gedrag te kijken.”
Gelijke behandeling versus verkeersveiligheid
De vraag blijft hoe ver de samenleving moet gaan om de wegen zo veilig mogelijk te houden. Is het terecht om groepen, zoals ouderen, specifiek onder de loep te nemen vanwege hun leeftijd? Of dient eenieder gelijk behandeld te worden, ongeacht leeftijd?
Hoe denk jij over deze kwestie? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.