Plenaire
  • Kwesties
  • Thema’s
  • Politiek
  • Geldzaken
  • MEER
    • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
No Result
View All Result
Plenaire
No Result
View All Result
Home Geldzaken

Tanken wordt flink duurder in 2026: ‘Dit betaal je straks aan de pomp’

Mark de Vries by Mark de Vries
in Geldzaken

De verhoging van de accijnzen op brandstof krijgt per 1 januari vorm nadat de Tweede Kamer instemde met een voorstel van de ChristenUnie. Je ziet hiermee hoe een politieke keuze direct invloed heeft op jouw kosten aan de pomp en tegelijk gevolgen heeft voor het bredere mobiliteitsbeleid. Het voorgestelde plan verschuift budget dat oorspronkelijk bedoeld was voor een extra jaar korting op brandstofbelasting. Die verschuiving zorgt ervoor dat bezuinigingen op het openbaar vervoer kunnen worden tegengegaan en voorkomt dat buslijnen verdwijnen of tarieven stijgen. Daardoor ontstaat een situatie waarin je meer gaat betalen voor brandstof maar waarin ook openbaar vervoer behouden blijft.

Minder korting door gewijzigde plannen binnen de begroting
De eerdere accijnskorting werd ingesteld vanwege sterke prijsstijgingen die volgden op de Russische inval in Oekraïne. Je merkte destijds dat brandstofprijzen snel opliepen en dat maatregelen nodig waren om de druk op jouw portemonnee te verlichten. Het demissionaire kabinet had voor volgend jaar ruim 1,7 miljard euro gereserveerd om die tijdelijke korting nog een jaar te verlengen. Door de wijziging van de Kamer blijft daarvan nu slechts 1,3 miljard euro over. Dit betekent dat je opnieuw iets meer gaat betalen, omdat de korting minder hoog uitvalt dan eerder gepland. De impact van deze aanpassing wordt aan de pomp duidelijk zichtbaar.

Hogere prijzen per liter door stijging van de accijnzen
De verhoging leidt tot concrete prijsstijgingen per liter brandstof. Je ziet dat de accijns op benzine stijgt met 5,5 cent per liter en dat diesel 3,6 cent duurder wordt. Voor lpg komt daar een verhoging van 1,3 cent per liter bij. De wijziging maakt deel uit van het belastingplan en raakt jou als particuliere bestuurder maar ook bedrijven die afhankelijk zijn van transportkilometers. Deze verhoging komt boven op eerdere maatregelen die jouw koopkracht moesten beschermen maar nu deels worden teruggedraaid. Daardoor ontstaat opnieuw druk op jouw vervoerskosten.

Kleinst mogelijke meerderheid ondersteunt het voorstel
Het voorstel van de ChristenUnie werd aangenomen met steun van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, SP, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Volt. Je ziet dat hiermee precies de kleinst mogelijke meerderheid werd bereikt. Tegengeluiden bleven stevig aanwezig omdat tegenstanders vrezen dat automobilisten hierdoor extra worden geraakt. Zij benadrukten dat inwoners van regio’s met een beperkt openbaar vervoer hierdoor onevenredig belast worden. De zorgen richten zich vooral op gebieden waar alternatieve vervoersopties beperkt zijn en afhankelijkheid van de auto groot blijft.

https://plenaire.nl/wp-content/uploads/2025/11/accijnzen-op-brandstof.mp4

Extra ov-budget moet verdwijnen van lijnen voorkomen
De wijziging in het belastingplan zorgt ervoor dat bijna een half miljard euro extra beschikbaar komt voor het openbaar vervoer gedurende de komende twee jaar. Je merkt dat dit bedrag wordt gebruikt om geplande bezuinigingen tegen te houden. Zonder deze financiële injectie dreigden hogere tarieven en het verdwijnen van belangrijke buslijnen in verschillende regio’s. Die ontwikkeling had jou kunnen raken als je afhankelijk bent van regionaal ov of als jouw woonplaats op een dunner bezet netwerk ligt. Door deze keuze blijft een groot deel van het bestaande aanbod behouden.

Politieke zoektocht naar evenwicht tussen auto en openbaar vervoer
Met de verschuiving van de middelen probeert de Kamer een evenwicht te vinden tussen betaalbaar autorijden en behoud van ov-verbindingen. Je ziet in dit debat opnieuw hoe gevoelig de balans tussen mobiliteit, belastingdruk en duurzaamheid is. Het spanningsveld tussen de belangen van automobilisten en reizigers blijft bestaan en zorgt dat discussies over eerlijke verdeling aanhouden. Of deze verandering op langere termijn echt bijdraagt aan een evenwichtiger mobiliteitsbeleid, blijft onderwerp van politieke en maatschappelijke discussie.

bron
Volgende pagina ➜ Volgende pagina ➜

Mis dit niet

Slecht nieuws voor ING en ABN AMRO-klanten
Geldzaken

Slecht nieuws voor ING en ABN AMRO-klanten

Dit is even schrikken: vanaf dit salaris betaal je in 2026 fors meer belasting!
Geldzaken

Dit is even schrikken: vanaf dit salaris betaal je in 2026 fors meer belasting!

MEEST GELEZEN

  • Longartsen woedend op Evert Santegoeds om advies naar Freek Rikkerink: ‘Hoe haal je het in je stomme kop!’

    Geweldig nieuws voor Suzan & Freek

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Artikelen voor jou (TIP)🔥

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • SBS6-verslaggever ernstig gewond na ingrijpen bij ruzie

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Onze gedachten zijn momenteel bij Dan Karaty

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Consumentenbond waarschuwt: gebruik deze zonnebrandcrèmes niet – “Kans op huidkanker”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
-- Advertentie --

News & More

Categories

About Us

We bring you the best Premium WordPress Themes that perfect for news, magazine, personal blog, etc. Check our landing page for details.

Connect on Social

  • Kwesties
  • Thema’s
  • Politiek
  • Geldzaken
  • MEER

© 2025 Plenaire - Nieuws, politiek en maatschappelijke kwesties voor de gewone burger

No Result
View All Result
  • Kwesties
  • Thema’s
  • Politiek
  • Geldzaken
  • MEER
    • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer

© 2025 Plenaire - Nieuws, politiek en maatschappelijke kwesties voor de gewone burger