Wie deze zomer met een volle tank op pad gaat, profiteert van lagere brandstofprijzen. Benzine is in zes maanden ruim vijf cent per liter goedkoper geworden. Op een volle tank levert dat een besparing op van twee tot drie euro. Volgens brandstofexpert Paul van Selms zijn er meerdere oorzaken voor deze prijsdaling, die voorlopig aanhoudt, maar niet gegarandeerd is.
Benzineprijs nog steeds hoog, maar relatief gunstiger dan vorig jaar
De huidige adviesprijs voor Euro95 ligt op €2,13 per liter, diesel staat op €1,91. Toch betaal je bij veel tankstations minder.
Vooral in grensgebieden stunten pomphouders met kortingen om concurrentie uit het buitenland tegen te gaan. In februari lag de adviesprijs voor benzine nog op €2,16, bij een bemand station. In juni 2022 piekte de prijs zelfs op €2,51 per liter.
Besparingen lijken klein, maar tellen op bij veelrijders
De gemiddelde automobilist rijdt zo’n 15.000 kilometer per jaar, wat neerkomt op zo’n 1.000 liter brandstof. Bij de huidige prijzen kost dat ongeveer 2.000 euro per jaar.
Dat bedrag komt overeen met bijna een volledig maandsalaris. Volgens Van Selms maakt zelfs een dubbeltje verschil per liter dan een flink verschil. “Elke cent telt als je veel kilometers maakt,” zegt hij.
Meer olieproductie zorgt voor daling aan de pomp
Een belangrijke oorzaak van de prijsdaling is de verhoogde olieproductie door oliekartel OPEC+. Sinds kort wordt er dagelijks 547.000 vaten extra geproduceerd. Daarbovenop kwam al een eerdere verhoging van 548.000 vaten per dag.
In augustus en september samen stijgt het aanbod met meer dan een miljoen vaten per dag. Meer olie, bij gelijke vraag, betekent volgens Van Selms simpelweg een lagere prijs.
Dollar verliest waarde, Europese olie goedkoper
Een tweede factor is de dalende koers van de Amerikaanse dollar. Omdat ruwe olie wereldwijd in dollars wordt verhandeld, hebben Europese kopers voordeel.
De dollar is sinds begin dit jaar zo’n 10 tot 12 procent in waarde gedaald ten opzichte van de euro. Daardoor betaal je met dezelfde hoeveelheid euro’s meer olie, wat de pompprijzen in Europa drukt.
Hoge belastingen houden Nederlandse prijzen kunstmatig hoog
Ondanks de prijsdalingen aan de bron, blijft tanken in Nederland duur. Volgens Van Selms komt dat vooral door accijnzen en belastingen. “Een derde van de benzineprijs bestaat uit accijns,” zegt hij. In andere Europese landen ligt die heffing veel lager. Daardoor betaal je daar soms wel 30 cent minder per liter dan hier.
Accijnskorting loopt af, prijsstijging per 1 januari waarschijnlijk
Sinds de oorlog in Oekraïne heeft de overheid de accijns op brandstof tijdelijk verlaagd. Ook is de inflatiecorrectie op accijnzen uitgesteld tot eind 2025.
Volgens Van Selms loopt deze regeling af op 1 januari, wat betekent dat benzine dan fors duurder wordt. “Dat is bijna niet te voorkomen, tenzij er nog politiek wordt ingegrepen,” voegt hij toe.
Vooruitzicht op lange termijn blijft onzeker
Op de grillige oliemarkt is niets zeker. Of de huidige daling aanhoudt, blijft koffiedik kijken. De combinatie van marktwerking en geopolitiek maakt voorspellingen lastig. Van Selms blijft voorzichtig: “Ik denk dat het voorlopig een beetje blijft zoals het nu is. Dit is een momentopname, het duurt zolang het duurt.”