B&B Vol Liefde is al jaren een vaste zomertopper bij RTL 4, maar de toevoeging van een wintereditie zet vraagtekens bij het succes. Kijkers en experts vragen zich af of er sprake is van overkill. De veelgeprezen formule lijkt zijn glans deels te verliezen. Volgens sommigen is “de hype over” en verschuift de focus van romantiek naar commercie.
Kijkers twijfelen aan intenties van deelnemers
Steeds meer kijkers betwijfelen of kandidaten nog daadwerkelijk op zoek zijn naar liefde. Het lijkt soms alsof het vinden van een partner slechts bijzaak is.
In plaats daarvan zou het echte doel zijn om publiciteit te genereren voor hun B&B of om boekingen op te krikken. Deze commerciële insteek botst met het romantische imago dat RTL graag in stand houdt.
Kritiek neemt toe tijdens lopend seizoen
Volgens De Telegraaf groeit de kritiek halverwege het seizoen merkbaar. Hoewel het programma nog steeds hoge kijkcijfers haalt, neemt het ongenoegen toe.
In grote online fancommunities op Facebook worden opvallend vaak negatieve opmerkingen geplaatst. Fans noemen het “het minst leuke seizoen tot nu toe” en klagen dat “alles zo nep is.” De discrepantie tussen cijfersucces en kijkersbeleving wordt steeds duidelijker.
Gebrek aan spontaniteit en herhaling van verhaallijnen
Het dagblad schrijft dat het authentieke karakter van het programma is verdwenen. De helft van de deelnemers zou hun B&B te koop hebben staan. Sommige kandidaten lijken geen liefde te zoeken, maar eerder een klusjesman of praktische hulp. Daarnaast ervaren kijkers dat scènes steeds minder spontaan aanvoelen en meer geregisseerd lijken.
Er wordt geklaagd over herhalende en inwisselbare verhaallijnen, waardoor sommigen ervoor kiezen om stukken door te spoelen.
Tina Nijkamp waarschuwt voor kantelpunt
Televisiedeskundige Tina Nijkamp ziet een duidelijke waarschuwing voor RTL 4. Volgens haar is “de B&B Vol Liefde-hype wel een beetje over.” Ze stelt dat het programma steeds meer voelt als “B&B Te Koop” en dat “Cupido vervangen is door de makelaar.”
In haar analyse adviseert Nijkamp een nieuwe aanpak: hernoem het programma bijvoorbeeld naar Zomer Vol Liefde en verruim de selectiecriteria. Zo hoeven kandidaten niet per se B&B-eigenaren te zijn, waardoor er meer keuze ontstaat en de kans op betere matches toeneemt.