Je merkt dat demissionair minister voor Asiel en Migratie Mona Keijzer niets ziet in het plan om de pendelbus tussen station Emmen en het azc in Ter Apel gratis te maken. Het voorstel werd vorige week gepresenteerd als oplossing voor de toenemende incidenten op buslijn 73, waar chauffeurs en reizigers zich onveilig voelen. Keijzer reageert echter duidelijk en stelt: “In Nederland koop je een buskaartje,” waarmee zij haar bezwaren richting de betrokken partijen zonder omwegen kenbaar maakt.

Achtergrond van het voorstel dat spanningen moet verminderen
Je ziet dat het plan ontstond na overleg tussen de burgemeesters van Emmen en Westerwolde, het OV-bureau en andere betrokken partijen. Zij besloten dat een gratis pendelbus snel moest worden ingezet, zodat reizigers tussen het azc en het station niet langer aangewezen zijn op de drukke en probleemgevoelige lijn 73. De pendelbus zou de druk verminderen en incidenten moeten beperken, waardoor zowel reizigers als chauffeurs meer rust zouden ervaren.
Je merkt dat het voorstel bedoeld was als praktische oplossing in een situatie die al langere tijd spanning veroorzaakt. Door een aparte verbinding in te zetten, hoopten gemeenten dat overlast kon worden teruggedrongen. Voor Keijzer ligt het echter anders, omdat zij vreest dat een gratis pendelbus op de verkeerde manier wordt uitgelegd door mensen die zich volgens haar niet aan de regels houden.
Keijzer vindt het plan te ver gaan en wil ander gedrag stimuleren
Je leest dat Keijzer het plan niet steunt en dat zij vindt dat het verkeerde signaal wordt afgegeven. “Er is nog geen besluit genomen, ik weet dat de wens bestaat bij sommigen,” zegt zij tijdens een werkbezoek aan Ter Apel. Ze voegt toe dat misdragingen niet beloond mogen worden. “Maar ik vind dat als mensen zich misdragen, moet je het niet gratis voor ze maken. Dat moet je zorgen dat het misdragen stopt. En daar ben ik mee bezig.”
Je merkt dat Keijzer vooral stoort dat het gratis maken van vervoer voelt als een beloning voor ongewenst gedrag. Zij benadrukt dat duidelijke regels moeten blijven gelden. “Je hebt je te gedragen als je hier komt. In Nederland koop je een buskaartje, dat geldt voor Nederlanders en dat geldt zeker voor mensen die hier te gast zijn,” besluit zij. Daarmee maakt ze duidelijk dat gedrag voor haar zwaarder weegt dan praktische oplossingen.

Hoe de pendelbus de druk op de reguliere bussen moet verlichten
Je ziet dat de pendelbus wordt uitgevoerd door Drenthe Tours en onder besloten vervoer valt. Het ministerie van Justitie en Veiligheid werkt hiervoor samen met de betrokken gemeenten. Volgens busvervoerder Qbuzz is het doel dat de druk op hun reguliere bussen, waaronder de zwaarbelaste lijn 73, merkbaar afneemt. Directeur Laurence Hovenkamp zegt hierover: “De kracht zit in de combinatie van maatregelen. Het vrij beschikbaar stellen van de pendeldienst is wat mij betreft een cruciale stap om het hele pakket te laten slagen.”
Je merkt dat deze pendelbus slechts één onderdeel is van een bredere aanpak. De partijen willen dat reizigers worden gespreid, dat incidenten dalen en dat chauffeurs zich veiliger voelen. Het succes van deze aanpak hangt volgens betrokken organisaties af van samenwerking tussen vervoerders, gemeenten en het ministerie.
Je ziet dat er al verschillende maatregelen waren genomen om de veiligheid te verbeteren. Het COA zet hosts in die reizigers vanuit het azc begeleiden richting station Emmen. Daarnaast lopen toezichthouders rond op het station en rijden boa’s vaker mee met de reguliere bussen. Chauffeurs en boa’s beschikken tijdelijk over portofoons om direct contact te houden tijdens incidenten. Ook zijn er twee extra toezichthouders ingezet om veiligheid en controle te versterken.

Je merkt dat deze maatregelen aantonen hoe diep het probleem reikt en hoe complex de situatie is. Terwijl de pendelbus door veel betrokken partijen wordt gezien als noodzakelijke verlichting, blijft Keijzer twijfelen of dit middel het juiste signaal afgeeft. De komende weken zal duidelijk worden of het plan toch doorgaat, of dat de kritiek van de minister het besluit beïnvloedt.


