De Nederlandse televisie- en showbizzwereld is diep geraakt door het overlijden van Viola Holt. De oud-presentatrice is donderdagavond op 76-jarige leeftijd overleden in haar woonplaats Muiderberg. Volgens haar familie stierf ze een natuurlijke dood. Hulpdiensten probeerden haar nog te reanimeren, maar dat mocht niet baten. Familie, vrienden en oud-collega’s spreken van een groot en plotseling verlies dat hen intens heeft geraakt.

Een pionier van de Nederlandse televisie
Viola Holt behoorde tot de eerste generatie televisiegezichten in Nederland. Ze begon haar carrière in 1968 als omroepster bij de AVRO, waar ze al snel opviel door haar warme stem en toegankelijke uitstraling. Haar overstap naar de NOS markeerde het begin van een periode waarin ze uitgroeide tot een vertrouwd gezicht in de Nederlandse huiskamer.
Bij de NOS presenteerde Holt diverse programma’s en maakte ze naam als een vakvrouw met een natuurlijke charme. Later stapte ze over naar de TROS, waar ze haar populariteit verder uitbreidde. Met haar karakteristieke stemgeluid en sympathieke uitstraling wist ze kijkers jaar na jaar aan zich te binden.
Een tweede carrière bij de commerciële omroep
Toen de opkomst van commerciële televisie eind jaren tachtig het medialandschap veranderde, kreeg Holt een onverwachte tweede kans. RTL bood haar een nieuw podium als presentatrice van TV Romantica, een nachtprogramma over liefde en relaties. Het programma werd een cultsucces en versterkte haar reputatie als veelzijdige en gedurfde presentatrice.
Waar velen dachten dat haar carrière op dat moment ten einde liep, bewees Holt opnieuw haar aanpassingsvermogen. Haar open houding en humor zorgden ervoor dat ze ook bij een jonger publiek geliefd bleef, iets wat destijds slechts weinigen in de omroepwereld lukte.
Van talkshows tot reality-tv
Na het stopzetten van de 5 Uur Show in 1998 verdween Holt niet van het scherm. Ze presenteerde nog één seizoen van het programma Klasgenoten en werkte daarna voor de regionale zender RNN7. Haar veelzijdigheid kwam opnieuw tot uiting toen ze samen met Bonnie St. Claire de realityserie Het glas is half vol maakte voor de zender Tien.
In de jaren die volgden bleef Holt regelmatig opduiken in televisieprogramma’s die nostalgie en humor combineerden. Ze was te zien in onder meer Hotel Big Brother, Bobo’s in the Bush, Ranking the Stars en Project Rembrandt. Haar verschijning bracht telkens een vleugje herkenning en warmte, waarmee ze het publiek wist te ontroeren én te laten lachen.

Een vrouw die grenzen durfde te verleggen
Holt stond niet alleen bekend om haar televisiewerk, maar ook om haar uitgesproken karakter en lef. In 1984 verscheen ze op de cover van Playboy, waarmee ze geschiedenis schreef. De editie waarin zij figureerde, werd de bestverkochte in de Nederlandse geschiedenis van het blad. Haar beslissing om mee te werken aan de fotoshoot werd destijds zowel geprezen als bekritiseerd, maar liet zien dat Holt zich niet liet leiden door conventies.
Met haar openheid, humor en zelfverzekerdheid werd ze een van de meest spraakmakende vrouwen in de Nederlandse mediawereld. Ze stond voor authenticiteit en durfde zichzelf te blijven, ook als dat weerstand opriep. Daarmee inspireerde ze talloze jonge vrouwen die na haar carrière hun weg vonden op radio en televisie.
Een nalatenschap die blijft voortleven
Hoewel Holt zich de laatste jaren steeds verder terugtrok uit de schijnwerpers, bleef haar invloed voelbaar. Ze was een voorbeeld voor velen die de charme van ouderwetse televisie waardeerden, waarin persoonlijkheid en spontaniteit centraal stonden.

Haar overlijden markeert het einde van een televisietijdperk waarin presentatoren nog vaste plekken in de huiskamer hadden. De naam Viola Holt blijft verbonden aan een tijd waarin televisie oprechte verbinding zocht met de kijker. Ze laat een nalatenschap achter van moed, vakmanschap en warmte — eigenschappen die haar tot een icoon maakten.


