Een ernstig auto-ongeluk met een Tesla Model Y heeft het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor in het centrum van Toronto de controle en botste met hoge snelheid tegen een pilaar. Kort na de klap vloog de auto in brand. De vier slachtoffers konden zichzelf niet in veiligheid brengen, omdat de deuren niet meer openden. Eén passagier overleefde het drama, dankzij snel en moedig optreden van omstanders.
Paniek en heldhaftige redding bij brandende auto
Na de botsing verspreidde het vuur zich razendsnel door het interieur van de Tesla. Een voorbijrijdende postbode twijfelde geen seconde en greep in. Hij haalde een metalen staaf uit zijn vrachtwagen en sloeg daarmee een zijruit in.
Dankzij deze snelle actie kon een 25-jarige vrouw, die op de achterbank zat, uit het brandende voertuig worden gehaald. Ze verkeerde in shock en kon volgens CBC News niets uitbrengen. Voor de andere vier inzittenden kwam alle hulp te laat.
De snelheid waarmee de brand zich ontwikkelde en de deuren weigerden, zorgde voor paniek onder omstanders. Het incident roept opnieuw vragen op over de werking van elektrische veiligheidssystemen in moderne voertuigen. Vooral bij stroomuitval blijkt ontsnappen niet altijd vanzelfsprekend te zijn.
Onderzoek richt zich op noodsystemen van Tesla Model Y
Na het ongeluk is direct een onderzoek gestart naar de technische werking van de portieren bij stroomverlies. Bij de Tesla Model Y werken de deuren elektrisch, maar zijn ze ook voorzien van noodhendels.
Toch blijkt juist dat systeem in dit ongeval een mogelijk fatale rol te hebben gespeeld. De centrale vraag is waarom het de slachtoffers niet lukte om de deuren handmatig te openen.
Volgens berichtgeving van Futurism zijn de noodontgrendelingen bij dit model niet overal even toegankelijk. Dat zou de ontsnapping ernstig hebben bemoeilijkt. Onderzoekers bestuderen momenteel hoe het systeem heeft gefunctioneerd en of de constructie van de deuren verbeterd moet worden.
Achterdeurontgrendeling blijkt onhandig geplaatst en lastig te vinden
Bij de Tesla Model Y kunnen de voorportieren met een simpele hendel naast de raambediening worden geopend. Voor de achterdeuren ligt dat anders.
Daar zit de noodontgrendeling verstopt onder een mat in de deur. Pas wanneer die mat verwijderd is, kun je een kleine rode lip bereiken waarmee je de kabel voor handmatige opening kunt bedienen.
Deze opstelling wordt als problematisch beschouwd, zeker in levensbedreigende situaties zoals een autobrand of een crash. In het geval van dit ongeluk blijkt dat precies deze constructie een obstakel heeft gevormd.
Als je nauwelijks tijd hebt om te handelen, telt elke seconde. Een onvindbare of ingewikkelde noodhendel maakt dan het verschil tussen leven en dood.
– Tekst gaat verder onder de video –
Toenemende kritiek op ontwerp van Tesla-deuren na ongeval
De tragedie in Toronto heeft geleid tot felle kritiek vanuit de autowereld. Veiligheidsexperts en gebruikers pleiten voor meer transparantie over de noodmechanismen van elektrische voertuigen.
Vooral het ontwerp van Tesla’s achterdeurontgrendeling wordt onder vuur genomen. In noodsituaties mag er geen sprake zijn van zoekwerk of onduidelijke constructies, benadrukken zij.
Het ongeval legt een pijnlijke kwetsbaarheid bloot in de moderne voertuigtechniek. Hoe geavanceerd een auto ook is, als de basisveiligheid tekortschiet, kan dat fatale gevolgen hebben.
De complexiteit van noodbedieningen moet plaatsmaken voor eenvoud en directe bruikbaarheid. Alleen dan kun je vertrouwen op technologie die belooft veilig en vooruitstrevend te zijn.