Minouche van der Gijp, de vrouw van voetbalanalist René van der Gijp, ligt onder vuur na een reeks uitspraken over eerwraak en de islam. Haar opmerkingen, gedeeld via sociale media, hebben tot veel discussie geleid. Ze schreef openlijk over haar onbegrip voor eerwraak naar aanleiding van de moordzaak rond de achttienjarige Ryan Al Najjar uit Joure, wat leidde tot stevige reacties van volgers.

Eerwraakzaak als aanleiding voor haar kritiek
De rechtszaak tegen de vader en twee broers van Ryan Al Najjar is onlangs van start gegaan. De jonge vrouw werd eind mei 2024 dood aangetroffen in het water bij Lelystad. Volgens het Openbaar Ministerie wijst alles op een geval van eerwraak, omdat Ryan een westerse levensstijl had en een relatie met iemand buiten het islamitische geloof. Deze gruwelijke zaak bracht hevige emoties teweeg, ook bij opiniemakers en publiek.
Reactie van Minouche op sociale media
Minouche, die haar naam onlangs veranderde in Minouch, reageerde op Instagram op een fragment van opiniemaker Lale Gül, die de zaak besprak bij Nieuws van de Dag. Ze schreef: “Voor wie het vorige verhaal gezien heeft… Dit is dus iets wat ik nog steeds niet begrijp… Eerwraak… Ik heb best wat mensen met een islamitische cultuur onder mijn volgers, dus voordat ik op iemand z’n tenen trap: excuse-moi, maar ik vind dit zo heftig.” Haar woorden werden breed gedeeld, maar riepen ook veel kritiek op.
Uitspraken over opvoeding en vrijheid
In haar bericht ging Minouche verder in op haar afkeer van eerwraak. Ze schreef dat ze niet begrijpt waarom ouders hun kinderen niet gewoon steunen in hun keuzes. Volgens haar zegt make-up dragen of het niet dragen van een hoofddoek niets over iemands goedheid. “Waarom kun je als ouder, broer of zus niet gewoon zeggen: ‘Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik hou nog steeds van je.’” Haar boodschap was bedoeld als pleidooi voor vrijheid, maar werd door sommigen gezien als een generalisatie over de islam.
Teleurstelling in geloof en cultuur
Minouche benadrukte dat ze geloof als iets persoonlijks ziet dat mensen rust en houvast biedt. Ze stelde dat respect voor de mens altijd belangrijker is dan respect voor religie. “Een geloof hebben zie ik als iets waar mensen steun in zoeken. Maar zodra het opgedrongen wordt of levensbepalend is, dan ben je me kwijt,” schreef ze. Met die woorden leek ze afstand te nemen van religieuze dwang, wat opnieuw tot debat leidde onder haar volgers.

Correctie na kritiek en nieuwe inzichten
Enkele uren later nuanceerde Minouche haar uitspraken. Ze erkende dat ze nieuwe inzichten had opgedaan na gesprekken met volgers. “Even een kleine correctie. Ik leer ook elke dag. Eerwraak heeft dus niets te maken met de islam. Het is iets cultureels,” schreef ze. Daarbij plaatste ze berichten van volgers die uitlegden dat eerwraak niet voorkomt in de Koran, maar in bepaalde culturen. “Er is geen dwang in geloof,” benadrukte een moslima in haar reactie.
Discussie over cultuur en religie laait op
Verschillende volgers wezen erop dat eerwraak in sommige landen cultureel bepaald is, en niet religieus. Een vrouw schreef: “Eerwraak bestaat niet in de islam. Dit is puur een ziekelijke cultuur die op bepaalde plekken voorkomt, zoals India of Egypte.” Volgens haar mag niemand in de islam iemand iets opleggen, ook niet ouders. Die mogen ergens niet blij mee zijn, maar dat is dan ook de grens.

Een debat dat blijft doorwerken
De kwestie toont hoe gevoelig het thema eerwraak blijft, zeker wanneer het wordt gekoppeld aan religie. Minouche’s woorden hebben een groter gesprek op gang gebracht over cultuur, geloof en vrijheid van meningsuiting. Hoewel ze haar eerdere woorden heeft genuanceerd, blijft de discussie doorgaan. De reacties illustreren hoe snel meningen op sociale media leiden tot misversta


