De naam van Jeroen Rietbergen, voormalig bandleider van The Voice of Holland en partner van Linda de Mol, blijft onlosmakelijk verbonden met beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag. Slachtofferadvocaat Sébas Diekstra, die eerder slachtoffers van het Voice-schandaal bijstond, beweert nu dat hij in het bezit is van expliciete beelden die Rietbergen al in 2004 naar een vrouw zou hebben gestuurd.
Beelden dateren van vóór The Voice-schandaal
Diekstra schrijft in zijn boek Recht voor het slachtoffer dat Rietbergen zich al lang vóór het bekende schandaal schuldig maakte aan seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hij stelt dat een vrouw hem benaderde met beeldmateriaal dat ze naar eigen zeggen in 2004 van Rietbergen had ontvangen. De bestanden zouden zijn verzonden vanaf het persoonlijke e-mailadres van de muzikant, die destijds nog niet in opspraak was.
Volgens Diekstra bevestigen de beelden dat het gedrag van Rietbergen geen incident was, maar onderdeel van een patroon dat zich over jaren heeft uitgestrekt. “Zo heeft een van die vrouwen mij een aantal afbeeldingen doorgezonden die zij ooit van de bandleider van The Voice zou hebben ontvangen,” schrijft hij. De advocaat besloot de zaak op te nemen in zijn boek om te laten zien hoe diepgeworteld machtsmisbruik in de entertainmentwereld kan zijn.
Beschrijving van de expliciete foto’s
In een interview met Story geeft Diekstra meer uitleg over de aard van de beelden. “Op een van de afbeeldingen is een mannelijk geslachtsdeel te zien, een d*ckpic,” zegt hij. “Ook zitten er meerdere foto’s bij waarop seksueel lichamelijk contact tussen een man en vrouw te zien is. Het onderlichaam van een man en een vrouw zijn daarbij zichtbaar.”
De advocaat vertelt verder: “Een eerste aanblik doet vermoeden dat het een foto is die hij zelf heeft gemaakt, terwijl hij seks heeft met een vrouw.” Volgens Diekstra heeft de vrouw de beelden destijds als zeer ongewenst ervaren. Hoewel niet met absolute zekerheid valt vast te stellen wie er op de foto’s staan, zegt hij dat de berichten “onmiskenbaar” van Rietbergens toenmalige e-mailadres afkomstig waren.
Onprettige ontdekking voor de advocaat
Diekstra benadrukt dat hij het niet prettig vond om de beelden te ontvangen. “Mijn eerste reactie was dat ik die afbeeldingen niet per se hoefde te ontvangen,” vertelt hij aan Story. Toch besloot hij ze te bewaren als bewijsmateriaal, omdat ze volgens hem duidelijk maken dat het gedrag waarover later melding werd gedaan, al veel eerder plaatsvond.
De advocaat stelt dat hij door de jaren heen meerdere vrouwen heeft gesproken die ongewenst contact met Rietbergen ervoeren. Voor veel slachtoffers zou diens gedrag een langdurige impact hebben gehad, zowel emotioneel als professioneel. Volgens Diekstra tonen de verhalen en het beeldmateriaal aan dat er binnen de muziekindustrie jarenlang sprake was van stilzwijgen en wegkijken.
Rietbergen weigert te reageren op aantijgingen
Rietbergen, die in 2022 opstapte bij The Voice nadat negentien meldingen van grensoverschrijdend gedrag aan het licht kwamen via het programma BOOS van Tim Hofman, heeft laten weten niet te willen reageren op de nieuwe aantijgingen. Zijn naam blijft sindsdien een symbool van de misstanden die het programma deden ontsporen.
Een van zijn bekendste beschuldigers, zangeres Nienke Wijnhoven, spande destijds een zaak tegen hem aan wegens verkrachting, maar die leidde niet tot vervolging vanwege gebrek aan juridisch bewijs. Toch werd het gedrag van Rietbergen door het gerechtshof wel als grensoverschrijdend bestempeld, wat veel slachtoffers een gevoel van erkenning gaf.
Vragen over machtsstructuren in de entertainmentwereld
De onthullingen van Diekstra werpen opnieuw een schaduw over de Nederlandse entertainmentindustrie. Zijn beschrijving van de expliciete beelden en de vermeende vroegere gedragingen van Rietbergen versterken het beeld van een cultuur waarin grensoverschrijdend gedrag jarenlang onbestraft bleef.
Volgens Diekstra is het van groot belang dat slachtoffers zich blijven melden en dat de sector structureel verandert. “De verhalen die ik hoor, zijn niet alleen schokkend, maar ook tekenend voor hoe lang dit soort gedrag genegeerd is,” schrijft hij. Zijn boek legt nadruk op de noodzaak van openheid en verantwoordelijkheid binnen de wereld van muziek en televisie.
Met de nieuwste onthullingen over Rietbergen wordt opnieuw duidelijk dat de nasleep van het Voice-schandaal nog lang niet voorbij is. De vraag blijft hoe diep het probleem werkelijk geworteld zit – en of de mediawereld bereid is daar echt verandering in te brengen.